LASWERK STRAK MAKEN EN BESCHERMEN TEGEN WEERSINVLOEDEN
Nadat het casco afgelast was, heb ik het schip eerst laten verplaatsen naar een wat meer door bebouwing beschermde omgeving. Hierbij werd gebruik gemaakt van een 30 tons heftruck. Met name de wind heeft mij regelmatig extra werk gegeven. Bij te veel wind moest ik voor afscherming zorgen van de lasvlam om door te kunnen gaan met het laswerk.
Nu het casco bijna klaar is wordt het tijd om (zoals in het vorige hoofdstuk al beschreven werd) het laswerk wat later in het zicht zit netjes strak te maken en al de schade die door het lassen aan de beschermlaag is aangericht te herstellen.
Aan te bevelen is de zogenaamde "koud galvanisatie-methode", spuitbussen met zinkverf. Het zink maakt een verbinding met het metaal, waardoor minder gauw roest zal ontstaan. Bovendien is het gebruik van spuitbussen erg handig omdat dit altijd klaar staat voor direkt gebruik en je niet met vuile kwasten e.d. komt te zitten.
Omdat ik het casco in de buitenlucht aan het bouwen ben heb ik tussendoor al een aantal keren delen van het casco geschuurd en in de ijzermenie gezet om te veel roestvorming te voorkomen en eventueel voor het afschilderen te moeten laten stralen van het staal.
Of dit ook geholpen heeft zal de toekomst nog moeten uitwijzen.
Wacht met het echte afschilderen zoveel mogelijk tot het laatst. Het heeft in dit stadium nog geen zin omdat hier en daar nog wel enig laswerk gedaan moet worden ten behoeve van de technische inbouw, zoals motorfundatie, mastvoet, lasbolders, steunpunten voor diverse apparaten, misschien een trap, of het lassen van extra profielen aan de binnenzijde om het schip volledig te kunnen isoleren, enz.
En... Let op:
Het gevaar voor brand wordt groter naar gelang er meer lagen verf op het staal zit. Oppassen dus.