Wanneer het vlak in elkaar staat met de schotten en spanten erop is het zaak om even een kopje koffie te drinken, rustig op een afstandje langs het schip te lopen en te kijken of alles naar wens in elkaar zit, loopt de plaatrand mooi vloeiend, zitten de schotten recht enz.
De vorm van het onderwaterschip is nu al duidelijk te zien en je kan je al een voorstelling maken van de ruimte in het schip, de machinekamer, de achterkajuit, toilet, enz.
WATERPAS ZETTEN
Je zult merken dat het schip nog steeds heel "slap" is. Je kunt de schotten nog makkelijk heen en weer duwen en de romp in de lengte nog alle kanten op draaien.
Het is daarom nu zaak ervoor te zorgen dat het schip recht en waterpas ligt, het vlak dient zo te worden opgestopt dat het stevig ligt en dat je zonder probleem aan boord kunt rondlopen zonder dat het casco beweegt.
Bij mij heeft een transparante, met water gevulde tuinslang van 20 meter uitstekende diensten bewezen. Aan de ene kant vastklemmen en aan de andere kant de slang omhoog of omlaag te brengen om het waterniveau op de goede hoogte te krijgen.
Al met al een zeer nauwkeurige waterpas.