Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor.
         
Terug naar de beginpagina van deze website. Naar het Gastenboek van ms Roboot Links en contacten van ms Roboot. Alle aanbiedingen op een rijtje.
 
ZELF BOUWEN
 
Inleiding.
Wat voor 'n schip wil ik bouwen.
Op zoek naar een geschikte bouwplaats.
Het minimaal benodigde gereedschap.
Als alles gesorteerd is kan het bouwen beginnen.
U bevindt zich in dit hoofdstuk.
Dan kunnen de volgende huidgangen erop.
Na de huidgangen volgen natuurlijk het gangboord en de opbouw.
Het maken van de kiel en het roer.
Het hele casco aflassen.
Als het casco bijna klaar is.
Inbouw en montage van technische componenten.
Het omrekenen van eenheden.
Het intimmeren en plaatsen van het sanitair.
Het tewaterlaten en testen van het schip.
Een compleet handboek met werkplaats instructies van de DAF DF 615.
 
-
HET UITLIJNEN VAN HET VLAK
 

Wanneer het vlak in elkaar staat met de schotten en spanten erop is het zaak om even een kopje koffie te drinken, rustig op een afstandje langs het schip te lopen en te kijken of alles naar wens in elkaar zit, loopt de plaatrand mooi vloeiend, zitten de schotten recht enz.

De vorm van het onderwaterschip is nu al duidelijk te zien en je kan je al een voorstelling maken van de ruimte in het schip, de machinekamer, de achterkajuit, toilet, enz.

WATERPAS ZETTEN

Je zult merken dat het schip nog steeds heel "slap" is. Je kunt de schotten nog makkelijk heen en weer duwen en de romp in de lengte nog alle kanten op draaien. Het is daarom nu zaak ervoor te zorgen dat het schip recht en waterpas ligt, het vlak dient zo te worden opgestopt dat het stevig ligt en dat je zonder probleem aan boord kunt rondlopen zonder dat het casco beweegt.

Bij mij heeft een transparante, met water gevulde tuinslang van 20 meter uitstekende diensten bewezen. Aan de ene kant vastklemmen en aan de andere kant de slang omhoog of omlaag te brengen om het waterniveau op de goede hoogte te krijgen.
Al met al een zeer nauwkeurige waterpas.