Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor.
         
Terug naar de beginpagina van deze website. Naar het Gastenboek van ms Roboot Links en contacten van ms Roboot. Alle aanbiedingen op een rijtje.
 
ZELF BOUWEN
 
Inleiding.
Wat voor 'n schip wil ik bouwen.
Op zoek naar een geschikte bouwplaats.
Het minimaal benodigde gereedschap.
Als alles gesorteerd is kan het bouwen beginnen.
Als het vlak in elkaar zit moet het eerst waterpas gezet worden.
U bevindt zich in dit hoofdstuk.
Na de huidgangen volgen natuurlijk het gangboord en de opbouw.
Het maken van de kiel en het roer.
Het hele casco aflassen.
Als het casco bijna klaar is.
Inbouw en montage van technische componenten.
Het omrekenen van eenheden.
Het intimmeren en plaatsen van het sanitair.
Het tewaterlaten en testen van het schip.
Een compleet handboek met werkplaats instructies van de DAF DF 615.
 
-
HET PLAATSEN VAN DE VOLGENDE GANGEN
 
Je begint weer bij de spiegel. Het is erg handig om vóór het plaatsen van een nieuwe plaat eerst een paar stukjes T-ijzer op de vorige gang te lassen.
Dit heeft een drie-tal voordelen:

• De nieuwe plaat komt bij het plaatsen klem te zitten tussen de spanten en de stukjes T-ijzer en al enigszins in de goede vorm gedwongen;

• De plaat staat meteen "hoek op hoek", maar kan nog wel wat bewegen;

• En zeker niet in de laatste plaats een stuk veiligheid (de plaat kan er niet zomaar van afglijden).

Ook hier ga je weer stap voor stap te werk en legt elke 10 tot 15 cm een lasje zodat de plaatrand mooi vloeiend aan elkaar gezet wordt. Werk symetrisch, dus aan stuurboord een huidgang geplaatst dan ook aan bakboord dezelfde huidgang plaatsen.

Elke keer wannneer je een bewerking hebt afgerond dien je het schip goed te bekijken en je ervan overtuigen dat de vormen mooi vloeiend is en blijft. Indien nodig even "stroken" (het tussendoor netjes maken) door hier en daar een extra lasje te leggen of juist een lasje los te maken. Het schip dient zich samen met alle huidplaten te "zetten" en de vormen kunnen een klein beetje afwijken. Dat komt vaak door het lassen. Het materiaal wordt warm en zal daardoor een beetje krimpen, dus altijd de vorm in de gaten houden.