Wanneer het casco in elkaar staat moet het nog afgelast worden, probeer dit "dun" te doen, en werk weer symetrisch, een stuk aan stuurboord en hetzelfde stuk aan bakboord, niet in een keer alles aan een kant en daarna de andere kant. Het materiaal wordt warm en zal krimpen, indien je symetrisch werkt zal het krimpen ook mooi gelijkmatig en symetrisch verlopen.
Controleer tijdens het aflassen regelmatig of alles netjes strokend blijft. Zo zou het kunnen gebeuren dat er door het krimpen een hechtlasje losbreekt (KNAL). Dan eerst goed nakijken wat er is gebeurd en dit lasje weer repareren voor je verder gaat met aflassen. Blijf goed letten op de vloeiende vorm van het plaatwerk.
Laswerk wat niet in het zicht zit hoeft, indien het netjes en glad gelast is, niet verder te worden nabewerkt.
Aan de binnenkant kan meestal volstaan worden met het afhechten van lasnaden met kettinglassen, dit zijn regelmatige lassen van ongeveer vijf tot acht cm lang met openingen ertussen van dezelfde lengte. Ook zou je alle hechtlasjes, die je gelast hebt met het in elkaar zetten, bijvoorbeeld langer kunnen maken om hetzelfde regelmatige resultaat te verkrijgen. Een goede las ziet eruit net alsof er dubbeltjes over elkaar heen liggen.
Laswerk wat later wel in het zicht zit dient netjes strak gemaakt te worden door de hoge puntjes eraf te slijpen. Let hier wel op, alleen de hoge puntjes en bobbels, niet de hele las wegslijpen zodat er geen sterkte meer over blijft.