Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor.
         
Terug naar de beginpagina van deze website. Naar het Gastenboek van ms Roboot Links en contacten van ms Roboot. Alle aanbiedingen op een rijtje.
 
ZELF BOUWEN
 
Inleiding.
Wat voor 'n schip wil ik bouwen.
Op zoek naar een geschikte bouwplaats.
Het minimaal benodigde gereedschap.
Als alles gesorteerd is kan het bouwen beginnen.
Als het vlak in elkaar zit moet het eerst waterpas gezet worden.
Dan kunnen de volgende huidgangen erop.
Na de huidgangen volgen natuurlijk het gangboord en de opbouw.
Het maken van de kiel en het roer.
U bevindt zich in dit hoofdstuk.
Als het casco bijna klaar is.
Inbouw en montage van technische componenten.
Het omrekenen van eenheden.
Het intimmeren en plaatsen van het sanitair.
Het tewaterlaten en testen van het schip.
Een compleet handboek met werkplaats instructies van de DAF DF 615.
 
-
AFLASSEN EN COMPLETEREN VAN HET CASCO
 

Wanneer het casco in elkaar staat moet het nog afgelast worden, probeer dit "dun" te doen, en werk weer symetrisch, een stuk aan stuurboord en hetzelfde stuk aan bakboord, niet in een keer alles aan een kant en daarna de andere kant. Het materiaal wordt warm en zal krimpen, indien je symetrisch werkt zal het krimpen ook mooi gelijkmatig en symetrisch verlopen.
Controleer tijdens het aflassen regelmatig of alles netjes strokend blijft. Zo zou het kunnen gebeuren dat er door het krimpen een hechtlasje losbreekt (KNAL). Dan eerst goed nakijken wat er is gebeurd en dit lasje weer repareren voor je verder gaat met aflassen. Blijf goed letten op de vloeiende vorm van het plaatwerk.

Laswerk wat niet in het zicht zit hoeft, indien het netjes en glad gelast is, niet verder te worden nabewerkt.
Aan de binnenkant kan meestal volstaan worden met het afhechten van lasnaden met kettinglassen, dit zijn regelmatige lassen van ongeveer vijf tot acht cm lang met openingen ertussen van dezelfde lengte. Ook zou je alle hechtlasjes, die je gelast hebt met het in elkaar zetten, bijvoorbeeld langer kunnen maken om hetzelfde regelmatige resultaat te verkrijgen. Een goede las ziet eruit net alsof er dubbeltjes over elkaar heen liggen.

Laswerk wat later wel in het zicht zit dient netjes strak gemaakt te worden door de hoge puntjes eraf te slijpen. Let hier wel op, alleen de hoge puntjes en bobbels, niet de hele las wegslijpen zodat er geen sterkte meer over blijft.

 
 
 
     
COMPLETEREN MET HET REDDINGSPLATEAU

Dan kan ook het reddings-/zwemplateau gemaakt worden. Bij deze motorkotter verstevigd door zeven spanten, die onderling op een afstand van 50 cm geplaatst worden.
Je kan dit plateau gelijk meenemen in de opbouw van het casco. Ik vond het zelf eenvoudiger hiermee te wachten tot het casco bijna klaar was.
In ieder geval: "Voor het afwerken of sluiten van het plateau alles goed in de bitumen zetten, want je komt er later niet meer bij".

Om van buitenaf de spanten aan de boven-plaat vast te kunnen lassen dienen er vooraf ter hoogte van de spanten sleuven van ongeveer 10 mm in geslepen te worden. Na het vlakslijpen van de lassen is daar niets meer van terug te vinden.

Wat betreft de railing en de trap op de spiegel is er een aparte rvs-tekening gemaakt, waarop de verschillende onderdelen zijn ingetekend.

Mocht je zelf het idee hebben om een zwemplateau te maken en je wilt de foto's als voorbeeld, download dan hier meer en grotere afbeeldingen.
 
 
Deze spanten zijn uit één stuk gesneden uit 10 mm plaatstaal.
     
 

Links:
De hoeken ontbreken nog.



Rechts:
Voor het buigen van
5 mm dik plaat-staal is nog wel enige hand-kracht vereist.

 
         
 

Links:
Het plateau helemaal in de bitumen.





Rechts:
Van het inslijpen is niet meer te zien.

 
         
 

Links:
De eerste stijlen van de railing.





Rechts:
Het geeft al een veiliger gevoel bij het lopen over het casco.